Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

Premiera poznańska

Michael Schumacher / Towarzystwo Prze-Twórcze

just say it

28-29.09.2010 / 19:00 / Studio Słodownia +3

Czy komunikacja werbalna jest najbardziej skutecznym sposobem w wyrażaniu siebie? Jak efektywni możemy być porozumiewając się tylko za pomocą języka ciała?

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, rozwój technologii spowodował, że możemy komunikować się szybciej, sprawniej i regularnie. Jednak mimo tego, wciąż doświadczamy różnego rodzaju trudności w zrozumieniu siebie nawzajem podczas rozmów telefonicznych oraz korespondując listownie i mailowo. Czy jest to spowodowane brakiem dodatkowych informacji języka ciała podczas porozumiewania się w ten sposób? Jeśli tak jest, to dlaczego kiedy jesteśmy obecni fizycznie wciąż nie potrafimy zrozumieć innych lub być zrozumieni?

To były i są motywujące pytania dla spektaklu 'just say it”z udziałem tancerzy i performerów: Michaela Schumachera, lidera tej współpracy oraz Iwony Olszowskiej, Renaty Piotrowskiej i Igora Podsiadłego


Wirowanie poza kontrolą?
Komunikacja z prędkością światła?
Bardziej efektywna technologia i wciąż brak przyjaciół?
Czy komunikacja cię zabija?


Michael Schumacher – artysta performer czerpiący z tradycji tańca klasycznego i współczesnego, jedna z ważniejszych postaci w dziedzinie improwizacji. Pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, obecnie mieszka w Amsterdamie. Był członkiem wielu znakomitych grup, jak Ballet Frankfurt, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet, Pretty Ugly Dance Company i Magpie Music Dance Company. Jako solista występował m.in. w produkcjach Cory Bos-Kroese, Dany Caspersen, Anouk van Dijk i Paula Selwyna Nortona. Współpracował z Peterem Sellarsem, pojawiając się w takich jego produkcjach, jak „Biblia Pieces”, „Peony Pavilion”, „El Niño”, „Kantaty Bacha” i „La Passion de Simone”. Pracując jako tancerz, choreograf i pedagog, Schumacher, rozwinął unikalne podejście do dyscypliny improwizacji. Muzyka jest podstawowym elementem jego procesu twórczego. Wśród muzyków, z którymi współpracował, są wokaliści Dawne Upshaw i Lorraine Hunt Lieberson, perkusista Han Bennink oraz wiolonczelista i kompozytor Alex Waterman. Schumacher prowadzi warsztaty z analizy ruchu i improwizacji na całym świecie. Jako choreograf, Schumacher dwukrotnie współpracował z tancerzami Ballet Frankfurt, tworząc „Splendor Shed” (1990) i „Blender Head” (1994). Dla tancerzy Holenderskiego Teatru Tańca III stworzył „Moment” (2001). Wraz z Jiřím Kylianem i Sabine Kupferberg wykreował „Last Touch First” na Holland Dance Festival (2007). Współpracował z tancerzami Holenderskiego Baletu Narodowego, tworząc „From Where You're Sitting Now” (2008).

Iwona Olszowska – wykształcenie taneczne zdobywała w Studenckim Teatrze Tańca Kontrast, na uniwersytetach Alabama i George Mason w USA oraz w Calgary w Kanadzie. Obecnie tworzy choreografie solowe i teatralne (m.in. spektakle „Wspólny pokój” w reż. Iwony Kempy w Starym Teatrze w Krakowie, „Chicago” w Teatrze Muzycznym w Gliwicach, „Hollyday: w reż. Michała Siegoczyńskiego w warszawskim Teatrze Studio). Otrzymała nagrody za choreografie, za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną (ArtsLink w Nowym Yorku) oraz stypendium Stefana Batorego.

Renata Piotrowska – z wykształcenia aktorka, zawodowo zajmuje się tańcem i sztukami performatywnymi. Uczestniczyła w wielu warsztatach, stażach i spektaklach tańca współczesnego, improwizacji, kontakt improwizacji, jak również w przedstawieniach o charakterze czysto teatralnym. Współpracowała m.in. z Andrew Harwoodem i Nigelem Charnockiem. Swoje umiejętności doskonaliła w Studiu Tańca i Teatru Hanny Kosiewicz, w The School of New Dance Development w Amsterdamie oraz w Polskim Instytucie Terapii Tańcem i Ruchem. Jej praca nad przedstawieniami opiera się głównie na łączeniu estetyk teatralnych z tanecznymi, wykorzystywaniu improwizacji jako sposobu poszukiwań lub końcowego efektu, poruszaniu aspektów społecznych i kulturowych oraz na interakcjach z widzem. Jej spektakl „Unknown” został w ramach ankiety tanecznej uznany za jeden z najciekawszych spektakli roku 2008. W roku 2010 otrzymała stypendium Młoda Polska.
Jest szefową stowarzyszenia Towarzystwo Prze-Twórcze.

Igor Podsiadły – z tańcem współczesnym i improwizacją zetknął się po raz pierwszy jako członek Teatru Tańca Alter, gdzie pracował pod kierunkiem Witolda Jurewicza. Brał też udział w projektach artystycznych Leszka Bzdyla. W 2004 roku dzięki stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozpoczął studia na Akademii Tańca w Rotterdamie. Po ukończeniu studiów rozpoczął współpracę z zespołem Club Guy & Roni (Holandia), który regularnie gości na wielu międzynarodowych festiwalach. Pracuje również jako asystent choreografa i nauczyciel tańca w Holandii, Niemczech i na Litwie.

www.prze-tworcze.pl

koncepcja i choreografia Michael Schumacher
we współpracy z Iwoną Olszowską, Renatą Piotrowską, Igorem Podsiadłym
muzyka Hubert Wińczyk
obsługa techniczna Łukasz Kędzierski
koordynacja projektu Karolina Lenarczyk
ko-produkcja stowarzyszenie Towarzystwo Prze-Twórcze, Art Stations Foundation, Fundacja Ciało/Umysł
partner Klub Żak – Gdańsk